دوشنبه 29 آبان 1396   01:08:42
.
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 

آخرین گزارش های دفاتر

1396/5/2 دوشنبه
برنامه ی انگیزش نقدی صادرات نپال



چکیده:
 
  دولت نپال بین سال‌های 2011 تا 2014 میلادی برای افزایش تنوع صادرات و کاهش کسری تجاری، به بنگاه‌هایی که محصولات با ارزش افزوده‌ی داخلی بالا به کشورهایی غیر از هند (چون 70 درصد صادرات به این کشور بود) صادر می‌کردند، یارانه‌ی نقدی معادل 2 تا 4 درصد ارزش صادرات را پرداخت می‌کرد.

  یارانه‌های اعطایی اثر معناداری بر ارزش، قیمت و مقدار صادرات یا نرخ رشد آن‌ها نداشتند.

  یارانه‌ها بیشتر به صادرکنندگان بزرگی که قبلاً محصولات واجد شرایط را به کشورهایی غیر از هند حمل می‌کردند، اعطا شد.

  داشتن سهم بالا از ارزش افزوده‌ی داخلی بر احتمال دریافت یارانه تأثیر معناداری نداشت.

  پس از دریافت یارانه، ارزش و مقدار صادرات کالاهای مورد نظر به کشورهایی غیر از هند کاهش یافته است (البته این نتیجه از نظر آماری معنادار نیست).

  این یارانه اثر مثبت کوچکی روی تعداد کالاهای صادراتی مورد نظر به کشورهای به جز هند و تعداد بازارهای جدید داشت.

  این یارانه منجر به بازتخصیصی بین محصولات یا مقاصد صادراتی بنگاه‌ها نشد.

  مهم‌ترین چالش‌های این برنامه روابط سیاسی بنگاه‌های بزرگ، به اندازه‌ی کافی سخاوتمندانه نبودن انگیزش‌ها و بوروکراسی منفی بودند.




 
نویسنده:فابریس دیفور و دیگرانناشر:دفتر تحقیقات و سیاست های پولی و بازرگانی ناشر اصلی:معاونت امور اقتصادیمترجم:محمد ماهی دشتی
فايل هاي مربوطه :
برنامه ي انگيزش نقدي صادرات نپال.pdf882.116 KB

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ